söndag 13 april 2014

Det är tungt på jobbet nu, sa Fredrik...


Igår pratade Frigge på radion. Han sa att det är jobbigt på jobbet nu. Jag vet vad han menar. Jag hör det dagligen, mest från dom som är i vården.  Dom säger också att det är jobbigt nu. 

”Hur ska jag orka jobba till pension, när jag knappt fixar att jobba en helg. När måndagen kommer är jag helt slut. Det är jobbigt i veckan också, men inte som på helgen.  Ja, vi ska inte prata om hur det blir om nån är sjuk. Då måste vi fixa in en vikarie. Det tar tid för våra brukare. Tid som vi sedan springer ifatt under dagen. Ibland hinner jag inte kissa eller äta på en hel dag…”

”Det är betungande att regera.” säger han.  Det är tunga beslut att ta, tror jag han menar.

Precis som i vården, där måste tuffa beslut tas hela tiden. ”Hur ska jag göra nu, för att hinna klart tills jag slutar, utan att tulla på omvårdanden?”

”När Elsa ställer en fråga, törs jag knappt svara, rädd för följdfrågor. Jag har inte tid att stanna o prata, även om jag vill det.”

 Frigge har det lätt, han kan tala till hela svenska folket på en gång. I vården finns det inte tid till några samtal alls.

Jag tror säkert att han har det jobbigt. Jag vill inte gå i hans skor, men jag önskar att han kunde gå ett liv i en undersköterskas skor. Eller ännu hellre- i en arbetslös skor, så han fick se konsekvensen av de beslut han tagit. Fast ärligt, så tror jag att han skulle gilla att vara i Fas 3. Tänk er själva, efter alla dessa år av beslut han tagit, att äntligen få sätta sej ner i en grupp människor o prata, spela Candy Crash o bara vara…

#sverigekanbättre #väljvälfärd #valet14 #svepol

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar