söndag 20 april 2014

Har du en glad påsk, Frigge?


Hej igen Frigge!

Jag vill bara önska dej en lång o skön påskhelg- jag tyckte du såg lite trött o sliten ut sist, så passa på att vila lite nu. Vi är många som känner samma trötthet…

Jag undrar vad som fanns i ditt påskägg? Jag köpte mej inget, men jag fick lite fin choklad av mina vänner häromdagen. Och jag såg till att mina barn fick ett varsitt ägg att leta efter på påskaftonsmorgonen.

”Mamma, säg rå, var är det?”

Efter en stunds letande hittades äggen o påskhelgen var därmed räddad.

Har du Facebook? Har du sett bilderna som läggs ut? Bilder på dignande matbord, på påskägg och statusuppdateringarna från dom som firar påsklov i ett 30-gradigt semesterparadis.

Vad vi inte ser där, är den andra verkligheten. Den som inte någon vill visa upp i sociala medier. Jag förstår dom. Att vara fattig är inget som genererar ”likes” precis.

”Till vardags går det an. Då är skillnaden inte så stor. Men när det blir helg eller lov, då märks det. När kompisarna går på bio, ser vi på tv. När andra åker på semester är vi ute i skogen o letar upp nya stigar. När kompisarna får nya kläder, handlar vi begnagnat på Myrorna”

Vet du att var 12e barn lever i barnfattigdom?
 
Jag förstår att du har haft en tuff vecka Frigge, med Nuon-affären o allt. Vi är fler än du som känner ångest över det ekonomiska läget o över många av de beslut som ni har tagit genom åren.

Skillnaden är enorm.

Medans andra familjer är ute på äventyr, så trollar var 12e förälder med knäna för att få ihop påsken.

#ärdethärokej #sverigekanbättre #väljvälfärd #valet14 #svpol

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar