torsdag 10 juli 2014

Den dagliga frågan- SMS eller semester?

Sommar, sol och semester. Sitter hemma o njuter av varje sekund. Att jag har en otrolig tur med vädret är bara bonus.
Många passar på att resa omkring- somliga åker till Österlen, andra till Västervik. Eller så chartrar dom ett plan o drar söderut.
Vi blir kvar hemma- som så många andra ensamstående, arbetslösa och sjukskrivna. Vi har vårt semesterparadis vid Friluftsbadet i Söderköping, där hänger vi hela dagarna.
Semester har blivit en klassfråga. Förr var det vanligt att de flesta var hemma- eller gjorde korta tältutflykter. Allemansrätten nyttjades för fullt. Idag diskuteras t.om om badvattnet tillhör alla- eller några få utvalda?
 För att kunna ha semester måste en först ha ett jobb. När jag gick gymnasiet på senare 1980-tal så hade jag turen att ha en kompis vars mamma var städledare på ett större företag- genom henne fick jag mitt första sommarjobb. Det hade jag kvar i ett par år och har efter det varit arbetslös under en kort tid någon gång på 90-talet.
Idag ser det helt annorlunda ut, något som Michaela tar upp i sin blogg:
"Men – för de som får ett sms på morgonen om att de har några timmars arbete den dagen så kommer inte semestern lika naturligt. För de vars ena visstidskontrakt går ut på fredagen och vars nästa visstidskontrakt börjar på måndagen kommer inte heller känna att det är någon vidare semester"
 Idag är det svårt att få jobb med schyssta villkor- något som de som städar efter Bråvallafestivalen har fått bevittna. Efter artikeln skrevs har arrangören dock lovat betala ut den lön som de har rätt till. Det "roliga i kråksången" är ju att det är samma företag som krävde en depositionsavgift för dom som skulle dit och jobba under festivalen...

Hemma hos mej gick Socialdemokraterna Söderköping ut igår med sitt första vallöfte, vilket ska ge alla ungdomar en första chans in i vuxenvärlden. Det tycker jag är riktigt bra.

Jag jobbar själv i vården, är fackligt engagerad i Kommunal och möter många vikarier, de har många gånger svårt att förstå sitt eget värde.
"Jag vet inte,jag är bara vikarie... Men för det ska de har en bra arbetsdag, få en avtalsenlig lön och en säker arbetsmiljö. När våra sommarvikarier inte längre vill- eller har råd att komma o jobba hos oss- då stannar Sverige...
#sommar #semester #sms #sverigekanbättre #röstarött #valet2014 #svpol

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar