söndag 17 augusti 2014

Tick-tack-tick-tack. En skola för alla Tack.

Efter en lång skön sommar börjar nu vardagen ta vid. För mej är det morgondagen som gäller och medans jag jobbar min första dag, så börjar mina barn 4:an och 6:an.
Jag minns min första skoldag- augusti 1977, en skola i ett litet villasamhälle. Solen sken, fröken hette Birgit och vi var 20 förväntansfulla barn som fick räcka upp handen och svara "ja", när hon ropade upp oss. Det var en stor dag.
Ibland undrar mina barn o jag är född på stenåldern. På min skola fanns det bara utedass- fast inomhus. Visst knep vi ihop blåsan tills vi kom hem? Med tiden fick vi iallafall riktiga spoltoaletter- den här gången utomhus...
Idag är den gamla skolan riven sedan länge. Men minnen finns kvar. Och många av vännerna. En del har jag fortfarande kontakt med.
Mycket har hänt i skolans värld sedan dess- idag kan vissa välja vilken skola barnen ska gå i, och det går att få skattesubventionerad läxhjälp om man har råd. Samtidigt ökar antalet elever i den vanliga skolan.De som behöver särskilt stöd får inte det, och tittar vi på Pisa-rapporten så har eleverna generellt sämre resultat idag.
Som förälder skrämmer det här mej. Det är en av anledningarna till att jag har tänkt mycket på hur jag ska rösta i höst.
Idag kan vi se hur snabbt Frigges klocka tickar. Tid- och pengar som enligt S skulle kunna ha satsats på skolan istället.
Som lågavlönad personlig assistent, Kommunalare, kvinna och som ensamstående 2-barnsmamma är valet enkelt. Jag tror på en bättre framtid för allas våra barn. Det ska inte spela nån roll var i "samhällsskiktet" vi rör oss.
 Jag vet att alla människor är lika värda. Och- vi är värda så mycket mer...

#sverigekanbättre #väljvälfärd #röstarött #framtidenärvår #S #valet2014




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar