söndag 4 maj 2014

En för alla- alla för en?


4e maj. Idag skiner solen, det är lagom varmt ute och hemma hos mej är det njutomhus som gäller idag. Det gäller att passa på. Kanske kommer vi plantera om lite växter som behöver ny jord. Säkert blir det lunch ute i solen. Och definitivt kommer ögonen klia av pollenbombardemanget. 

4e maj. Vet du vad du gör på söndag om tre veckor? Det är då vi ska gå "man ur huse" och lägga vår röst på en bättre framtid.
Varför ska jag rösta i EU? Det rör ju inte mej...
Jag tycker oxå att det är svårt, jag förstår inte särskilt mycket av det som händer där i Bryssel- men jag vet att det berör oss alla i allra högsta grad. Jag tänkte på det när jag gick på stan i veckan
"Titta- där sitter en sån där tiggare till. Såg du vilken telefon han hade? Den var jättestor, o så gömde han den innanför tröjan så den inte syns..."
Det är där jag stannar upp. Tittar, lyssnar. Och får inte ihop det.
Vad har telefonen med det att göra?
Finns det en fattighetsgräns för att få äga en telefon? Var går då gränsen?
"Jag såg honom resa sej upp förut med stapplande steg o krokiga ben. Igår gick han utan problem, utan minsta haltande..."
Jag skulle oxå halta o stappla om jag suttit på asfalten i flera timmar. Om jag äns hade kunnat resa mej upp...

Jag vet att valdeltagandet har varit lågt förut. Tänker du låta bli att rösta i år oxå?
Om du gör det- gnäll då inte över resultatet. Stanna upp o ge tiggaren en slant istället. Det är ett av alla pris för att inte rösta.
-Själv har jag inte råd att avstå min röst. Varje krona räknas hemma hos mej- precis som varje röst räknas i EU-valet.
Jag kommer rösta för ett rött Europa. Det står för mina värderingar. Människans lika värde. Ett rött Europa tar avstånd för främlingsfientlighet. Det skulle hjälpa tiggarna att våga stanna hemma i Rumänien, där de flesta kommer ifrån. 
Rom byggdes inte över en natt. Det gör inte ett rött Europa heller. Vi har mycket att göra. Och kom ihåg. Att det börjar med dej.
 Det är Du eller aldrig. Rösta med hjärtat. Och kom ihåg att hjärtat sitter lite till vänster…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar