tisdag 20 maj 2014

Glad pensionär- eller fattig matematiker?

Det är mindre än en vecka till val, o ännu kortare tid till lön...

Jag såg en kort debatt med Lenita Granlund från kommunal på TV igår kväll, hon sa att vi som jobbar i den offentliga sektorn får kortare tid till pension.
Jag känner igen det. Jag har sagt det förr:
-Hur ska jag orka ända fram till pension, jag är ju klippt slut efter en helg.
Mina kollegor går ner i arbetstid för att orka. Eller så är de sjukskrivna. Våra jobb och arbetstider går inte att jämföra med andras.

Tänk er hur ett arbetspass kan se ut för en undersköterska som jobbar på BB. Det är där livet börjar.
Alla som har varit med vid en förlossning vet, att mamman gör halva jobbet- resten gör undersköterskan...
Jobbar du på en förskola, så är du halva din arbetstid på golvet- det sliter som tusan på en vuxen kropp.

I skolans värd möter vi ofta goa glada elever. Men inte alltid. I samma takt som klimatet ute i samhället blir kallare, blir jargongen i skolan hårdare. "En o annan smäll får en räkna med" hör jag ibland.

På ålderns höst ska vi mötas av god omvårdnad.Undersköterskorna uträttar små under varje dag. De springer jättefort för att hinna med en liten klapp på Gretas kind o för att Sture vill ha en liten pratstund. De springer fort för att schemat inte ger utrymme till promenader.

-Tror jag det, att vi i våra yrken inte orkar jobba tills vi är 65. Det är inte ett dugg konstigt.
Lenita hade även svaren. Sverige måste satsa på välfärden. Vi som jobbar där har rätt till god arbetsmiljö,  till schyssta villkor. Och till den lön vi förtjänar. Vi har rätt att orka jobba till vi blir glada pensionärer.
Hade Kommunal varit ett politiskt parti, hade dom fått min röst. Nu är det inte det, utan ett fackförbund. Men, det finns ett parti som jag ser stöttar Kommunal i sina frågor. För en vecka sen gick tex Stefan Löfven ut o pratade om hur viktigt det är att få jobba heltid. Så är verkligheten inte idag i våra yrken...
Som sagt. Det är mindre än en vecka till val, ännu kortare tid tills det är lön. Dessutom räcker lönen inte lika länge nuförtiden...

Vi vet att de rika har blivit rikare. De sjuka har blivit sjukare. Pensionärerna har blivit fler o yngre.

Det är här jag inte får ihop matematiken. I mitt orangea kuvert -står det att jag ska jobba tills jag är 68 år o 2 månader...

#Sverigekanbättre #likavillkor #valet2014 #jagröstar #röstarött

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar