torsdag 1 maj 2014

Idag har jag demonstrerat för varenda unge...


Idag är det 1a maj.
Arbetarrörelsens dag.
Med sol i ögonen och med vind i ryggen så har jag demonstrerat för att ingen ung ska vara utan jobb. Ett jobb med trygga anställningsvillkor.
För att Elin ska få det bättre.

 ”Jag tillhör företagets SMS-tjänst. Det innebär att jag har 15 sekunder på mej att få ett jobb den dagen…”
15 sekunder är väldigt kort tid att hinna tacka ja till ett jobb på. Tänk om hon är o kissar? Eller om mobilen har gått sönder? Då blir hon utan jobb den dagen. Utan jobb, utan inkomst.
Du står som för 100 år sedan och tigger om ett jobb, du står inte med mössan i handen och tigger, men du står med mobilen i handen.
Kan ni se att historien kommer igen?

 Idag har jag demonstrerat för en bättre framtid. För att barn ska få vara barn, få en bra skola o en utbildning som ger dem jobb. Jobb som ger ”vuxenpoäng” och öppnar möjligheten att flytta hemifrån. Flytta till en lägenhet som de har råd att bo i.

Jag läste någonstans att Mats Odell, Kristdemokrat någon annanstans i Sverige tycker att:

”Alla föräldrar kan köpa en lägenhet till sina barn”
När jag har betalat min hyra o andra fasta utgifter så är det inte särskilt mycket kvar. Vi som jobbar ”längst ner i näringskedjan” tjänar inte så mycket pengar på våra jobb. Är vi dessutom ensamstående så finns det inte utrymme äns att spara till barnens framtid. Hur ska vi kunna köpa en lägenhet till våra barn?

 Idag har jag tillsammans med mina kamrater demonstrerat för en bättre framtid. För att alla ska ha ett jobb som går att försörja sej på. Vi har demonstrerat för alla människors lika värde. Vi har demonstrerat för att visa att vi vill förändra och förbättra framtiden för allas våra barn.
Vi har demonstrerat för att vi kan, och för att vi får.
Vi var många som slöt upp i alla demonstrationståg idag. Vi vet att Sverige kan bättre. Snart är det val. Det börjar med Dej. Det är Du eller aldrig... 

#jagväljervälfärd Vad väljer du?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar