lördag 26 april 2014

En skola för alla? I en annan del av Reinfeldtssverige...


Våren är i sin slutkläm, och snart tar sommaren vid. Sommar betyder långledigt för våra skolbarn och planerna är i full gång för att få sommarveckorna att gå ihop för många av oss.
Men, alla föräldrar har inte tid att tänka på sommaren, dom är redan inne i nästa skolår. Vad kommer hända för mitt barn då? 

Jag läste följande på Fb i veckan:
 ”Igår gick första mailet till rektorn och berörd skolpersonal om kommande höst med frågan, Hur blir det i höst?Jag gör detta varje vår... Denna gång med gråten i halsen och en klump i magen, jag hoppas inte ens på ett svar längre. Jag tror inte ens att det kommer bli något stöd i skolan, inte ett stöd värt kalla stöd iallafall. Min kille börjar 5:an i höst, jag vet inte ens hur man längre kan rädda läget. Det hade gjort så stor skillnad om någon lyssnat.
Han är 10 år och har ett neuropsykiatrisk funktionshinder och är i ett stort behov av stöd.

Att vara förälder till ett funktionsnedsatt barn är svårare än någonsin. I takt med att #Reinfeldtssverige har satsat på att alla som jobbar ska få mer i plånboken, så har välfärden fått tagit kostnaden.

Skolan har fått dra ner på personal. Jag har en kompis som blev uppringd av skolan för några år sen:
”Nu när det fungerar så bra här för din pojke, så kommer vi att ta bort hans assistent. Vi kommer att anställa en stödpedagog i stället, som kan hjälpa fler elever som behöver hjälp.”
Hennes son har en autismdiagnos. Han behöver struktur och tydlighet i sin vardag. Han är lika smart som sina kompisar, men har svårt att hitta rätt tid o plats. Han behöver hjälp med det. Han behöver också bli påmind om vad som ska med till de olika platserna.
”Rätt som det var så fanns inte läxan med hem. Han visste inte vad som skulle med till skolan dan efter. Från att ha klarat av skolan med hyggliga betyg, rasade allt. Idag håller han på att ta körkort, men nån utbildning kom han inte in på. Man gör inte det utan godkända betyg.”
Han hade alla förutsättningar att klara skolan. De togs bort. På grund av att skolan inte hade pengar. Som förälder kan man göra mycket, men inte allt...

Så här ser det ut för dom som jag känner, och det är något som även FN har uppmärksammat.




Det kommer (inte) bli kul, att se hur mycket Frigges besparingar egentligen kommer att kosta när våra barn inte klarar skolan o inte kommer att få jobb på grund av det.

Tack o lov är det valår, och vi har nu möjlighet att ge våra barn en bättre framtid. Det tjänar alla på.
Barn som går ut skolan med godkända betyg kan skaffa sej en utbildning. Utbildning ger jobb. Jobb ger mer jobb då skatteintäkterna kan återsatsas på välfärden. För mej är det enkel matematik och ett ännu enklare val.

#sverigekanbättre #väljvälfärd #röstarött #valet2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar