torsdag 10 april 2014

Brev till Fredrik: ärende -vår budget...


Hej Fredrik!

Jag hörde att ni lagt årets vårbudget och att ni skulle höja skatten på snuset för att satsa på skolan. ”Dom som snusar är så kloka så att dom förstår att vi måste höja skatten för att finansiera skolan.” Absolut, efter den senaste PISA-rapporten insåg även ni att något måste göras.
Som ickesnusande förälder har jag vetat det länge.

Samtidigt här hemma hos mej har det diskuterats om det är dags att höja veckopengen- eller ska vi kanske ändra till månadspeng?
-För det är bra mamma att vi själva får lära oss hur mycket vi får för pengarna…

”Hur mycket vi får för pengarna…” Jag har inte mage att säga –Det lär ni märka ganska snabbt, utan hummar bara lite tillbaka till barnen.

Min egen budget är lättlagd. Som kvinna i ett kvinnodominerat yrke så räknas jag in i epitetet ”lågavlönad”. Hyra, telefonräkningen, barnförsäkringar o lite andra återkommande utgifter vi inte kan leva utan, som mat o lite nya vårskor (barn växer även på vintern, även om det inte syns förrns nu)... Får se… blev det nåt över? Naä. Ibland får man trolla, ibland bara omfördela pengarna.

Vårbudgeten var det om ja. Det känns att ni återigen gör skillnad på människor. För ni säger ju att arbetslösheten inte får minska för snabbt…

 Varför är det inte lönsamt att få ut folk i jobb?

När man har en inkomst så betalar man ju generellt mer i skatt, och ju mer skattkistan fylls på, desto mer kan vi satsa på välfärden. Skolan inte minst.

Nu höjs skatten på snuset. När det blir dyrare så vet jag att många kommer börja röka igen.

För mej är det enkel matematik: (Hög arbetslöshet = fler som behöver ekonomiskt bistånd + högre snus skatt) – ( Lägre skatteintäkter + högre utgifter i vårt socialförsäkringssystem + fler rökare + mer sjukvård) = Mindre pengar i skattkistan, ett högre sjuktal och mindre pengar till skolan.

Om du har tid Fredrik, så avsätter jag gärna en eftermiddag och går igenom min uträkning lite mer noggrant tillsammans med dej.

Mvh Eva- en av alla dessa människor som befinner sej i det riktiga livet som kallas för verkligheten.

#svpol #sverigekanbättre #väljvälfärd #valet2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar