lördag 5 april 2014

Samtidigt som Fredrik, någon annanstans i Sverige...



Samtidigt som Fredrik pratar på sitt årsmöte, sitter vi i min miljöbil, på väg för att handla- och som vanligt småpratar vi om allt möjligt. 
Igår var det om veckan som varit, idag var det nyfikna tankar om framtiden. 

”För tänk när jag blir stor. Då ska jag jobba i affär, som djurskötare eller bli lärare… Är det bra jobb mamma? Eller så ska jag bli präst, dom brukar ju gå runt med hatten o så lämnar alla pengar, då kommer jag att klara mej bra…” 

Som 9-åring är allt så enkelt.

Men den 2 år äldre syrran kontrar snabbt:
”När jag blir stor ska jag bli politiker. Då ska jag göra så att alla tjänar lika mycket pengar oavsett vad man jobbar med. Alla behövs ju. O så ska jag se till att alla har ett hus att bo i. Inte i tält. Alla ska gå i skolan, o lärarna ska göra så att det är kul- för då lär man sej lättare.”

Utan att ha lyssnat på Fredriks tal, så vet jag att han inte kommer i närheten av det tal om framtiden som min flicka höll. 
Han kan komma med sina floskler om att arbetslösheten är mindre nu än förr. Vi som kan det här med matematik vet att han har fel. Dessutom har antalet uteliggare ökat, bostäderna som byggs är inte till för vanligt folk, och att kunna köpa sin egen bostad är få förunnat. 
Det är svårt att få matematiken att gå ihop, och därför att det viktigare än någonsin att satsa på skolan. Genom glädje o kunskap kommer vi långt. Och det finns mycket att lära...
Jag har som sagt inte hört hans tal än. Jag behöver inte det, för jag vet att om dom sitter kvar i höst, så kommer klyftorna fortsätta att öka, de rika kommer att bli rikare- o vi andra fortsätter att koka soppa på en spik för att inte lägga oss hungriga...

#värdigvälfärd #sverigekanbättre #valet2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar