tisdag 1 april 2014

Svenska skolan-ett aprilskämt?

1 April 2014

Var det en slump att del 2 av Pisa-projektet där man har undersökt hur elever får lära sej att lösa problem släpptes idag?

Sverige får sämst resultat i Norden och ligger därmed långt under genomsnittet. Jag undrar varför det är så?

 -Jag är själv förälder till 2 tjejer i mellanstadieåldern, och tycker självklart att dom är skitsmarta, precis som deras jämnåriga kompisar är, och jag tycker att dom är alldeles fenomenala på att lösa problem. Är dom hungriga kan dom tex fixa lite mat själva. -Pannkakor är en av deras specialitet. Förra veckan var det Våffeldagen och när jag kom hem efter jobbet stod det en hel laddning på bordet som vi åt tillsammans. Dom hade Googlat fram ett recept och gjorde på det gamla hederliga viset -utan färdigpulver.
Dom kan klockan och även passa tider (- vilket ärligt talat inte många kan idag.) När det är dax för veckopeng så vet dom hur mycket godis det räcker till, och ska pengar sparas så blir det ändå mest godis för pengarna -Men mamma, det är inte lika kul att spara som att handla.
Problem är till för att lösas, och hela livet är en skola.
Jag tror faktiskt att alla våra barn är lika smarta som andra barn i andra länder. Det handlar om något annat.

Jag blev lite glad, när jag åkte hem efter jobbet idag och hörde på P4 Östergötland där några elever från årskurs 9 förklarade hur dom såg på problemen:
"-Det handlar inte om oss. Om vi inte förstår vad lärarna säger är det ju deras problem. Då måste ju dom ändra sitt sätt att undervisa på. Det kan ju inte vi göra. Dom måste få lära sej hur man undervisar så att vi förstår. -Och förresten har dom dåligt betalt. Om dom ger lärarna högre lön, så kommer fler vilja bli det, och då får vi bättre lärare."
Ärligt, så tror jag att dom satte huvudet på spiken.
Men även politikerna måste ta sitt ansvar i undervisningen.
Vi hörde ju att A. Borg sa att "Vi har för mycket flumpedagogik i skolan."

För jag vet att lärarna gör så gott dom kan. Det är förutsättningarna som saknas. Pedagogiken är det inget fel på. Eller...
  ”Mamma, idag har jag lärt mej 9:ans gångertabell. Vet du -om man tar 9*4, så ska man räkna så här: Du tar det man gångrar med- alltså 4 minus 1, då har vi 3 kvar. Sen tar man 10 o drar bort det du gångrar med- alltså 4. Då har du 6 kvar och då lägger man ihop siffrorna o då har du svaret 36.” 

Jag vet att det är flummigt, och visst liknar det ett aprilskämt. Men -det funkar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar